Українські металурги виступили проти тарифного нововведення Кабміну

Металурги побоюються, що нововведення Мінінфраструктури призведе до подорожчання вантажоперевезень

Українські металурги виступили проти ініційованих Мінінфраструктури змін до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом в межах країни. Учасники ринку стверджують, що нововведення призведе до подорожчання вантажоперевезень і зростання корупції в галузі.

10 липня був опублікований проект наказу міністерства, яким, зокрема, передбачається включення до найменування видів перевезень, робіт і послуг, які виконуються ж/д транспортом за вільними (договірними) тарифами, плати за використання власного вагона ПАТ «Укрзалізниця», наданого для перевезення вантажу в межах України, пише Центр транспортних стратегій.

У Федерації металургів України, Металургпромі і Українській асоціації виробників феросплавів та іншої електрометалургійної продукції заявили, що подібне рішення вкрай негативно вплине на стан вітчизняної економіки, оскільки гарантовано призведе до нерегульованого зростання загальної вартості вантажних перевезень для більшості галузей промисловості, а також до значного зростання корупційних ризиків.

Представники об’єднань висловили свою позицію в зверненнях до віце-прем’єра Степана Кубіва, міністра інфраструктури України Володимира Омеляна, голові ПАТ УЗ Войцеха Балчуна, керівництва Антимонопольного комітету тощо.

Металурги звернули увагу чиновників на те, що не вирішені проблеми корупції і відсутності прозорості в питанні розподілу між вантажовідправниками парку піввагонів, переданих з інвентарного парку філіям ПАТ УЗ — вагоноремонтним заводам УЗ, що знаходяться під управлінням філії Центру транспортної логістики УЗ.

Відзначається, що забезпечення одних приватних власників вантажу парком піввагонів УЗ не досягає 10%, в той час, як інші забезпечені даними ресурсом більш ніж на 90%. В таких умовах надання повноважень ПАТ «Укрзалізниця» щодо вільного ціноутворення, очевидно, тільки поглибить проблему в сфері залізничних перевезень, йдеться у зверненні.
Крім того, відзначають металурги, на даний момент функція управління вагонами УЗ не є фінансово і організаційно відокремленою, оскільки Центр транспортної логістики, який де-факто керує вищезгаданими вагонами, виконує цілу низку інших специфічних функцій, які виходять за межі функціоналу будь-якого приватного оператора рухомого складу.

«Надання повноважень щодо вільного ціноутворення, в умовах наявності вищезазначених важелів впливу на всіх вантажовідправників і інших операторів рухомого складу, може призвести до значного збільшення ризику зловживань з боку працівників УЗ, що послабить конкурентні позиції приватних операторів і призведе до збільшення прямих, а також неявних втрат вантажовласників», — зазначили автори звернення.

Також звертається увага на те, що через відсутність організаційно і фінансово виділеного в структурі ПАТ «Укрзалізниця» оператора рухомого складу фінансування програм з утримання/розширення парку піввагонів відбувається за рахунок інфраструктурної складової тарифу, що не видається можливим для жодного іншого учасника ринку. Таким чином, можливість УЗ фінансувати програми з підтримки/розширення парку піввагонів за рахунок інфраструктурної складової разом з лібералізацією вагонної складової призведе до дискримінації як вантажовласників (які змушені будуть двічі платити за вагони: один раз у вигляді інфраструктурної складової, другий раз у вигляді лібералізована вагонної складової ), так і інших власників/операторів рухомого складу, які не зможуть використовувати такий інструмент фінансування своїх витрат, а отже будуть менш конкурентоспроможними на ринку вантажних перевезень.

У зв’язку зі змальованими обставинами, металурги закликали зняти даний проект наказу з розгляду до ретельного його вивчення Антимонопольним комітетом України.